IBRAH OF INSINCERITY


lepas aku bg khutbah tentang cinta ,aku nk ceta cikit tapi bkn dri pala otak tapi aku ciplak dri sbuah buku yang ak baca ,kali ni petikan dari hadith nabi mengenai bahyanya jika aml baik yang kita buat tpi niat kita sebaliknya..janganlah pandang remeh kes ni ,sbb ni sja kita akan terhumban dalam api neraka!!tapi kalau nak suh ak buat kjian xpayahlah ,sbb sniri bleh tgk most of people dlam dunia ni bila buat baik mesti ada udang disebalik mee..cayalah !!kalau nak ikut percent plak about 90% yang berperangai mcm tu ,even termasuk aku..bila bca ni kena penampar sulung gk la..tpi kalau bleh nk cba ubah la..mga allah membantu aku !!ok zass kita renung2kan dan paham2kan dan silalah manfaatkan dari pembacaan kisah ni:Dari abu hurairah r.a.,dia berkata ,"aku pernah mendengar rasululah saw bersabda ,"sesungguhnya orang yang pertama-tama diadili pada hari khiamat adalah orang yang mati shahid .dia didatangkan ke pengadilan ,diperlihatkan kepadanya nikmat-nikmatnya .maka dia pun mengakuinya .allah bertanya ,'apa yang engkau perbuat dengan nikmat-nikmat itu ?'dia menjawab "aku berperang kerna engkau hingga aku mati shahid .'allah berfirman ,"engkau dusta .engkau berperang supaya dkatakan ,'dia adalah orang yang gagah berani '.dang memang begitulah yang dikatakan tentang dirimu .'kemudian diperintahkan agar dia diseret dengan muka terlangkup lalu dilemparkan ke dalam neraka .berikutnya yang diadili adalah seseorang yang mempelajari ilmu dan mengajarkannya serta membaca alquran .dia didatangkan ke pengadilan ,lalu diperlihatkan kepadanya nikmat-nikmatnya .maka ia pun mengakuinya.allah bertanya ,'apa yang engkau perbuat dengan nikmat-nikmat itu?'dia menjawabnya'aku mempelajari dan mengajarkannya serta aku membaca alquran kerana-MU .Allah berfirman ,engkau dusta ,engkau mempelajari ilmu agar dikatakan 'dia adalah orang yang berilmu ,'dan engkau membaca al quran agar dikatakn ,dia adalah qari (pandai membaca) .'dan,memang begitulah yang dikatakan tentang dirimu .kemudian diperintahkan agr dia diseret dengan muka terlangkup hingga dilemparkan ke dalam neraka .Berikutnya yang diadili adlah orng yang dibrikan kelapangn oleh Allah dan juga diberi-NYA berbagai macam harta .lalu dia didatangkankan ke muka pengadilan dan diperlihatkan kepadanya nikmat-nikmatnya .maka dia pun mengakuinya .Allah bertanya 'apa yang engkau perbuat dengan nikmat-nikmat itu?ia menjawab ,'aku tidak meningglakan satu jalan pun yang engkau suka agar dinafkahkan harta ,melainkan aku pun menafkahkannya keranaMU .'Allah berfirman 'engkau dusta ,tetapi engkaumelakukan hal itu agar dikatakan 'dia seorang pemurah .'dan memang begitulah yang dikatakan tentang drmu .'kemudia dia diperintah agar diseret dengan wajahnya terlangkup hingga dilemparkan ke dalam neraka ."9dirowayatkan muslim ,an nasai at tirmidzi dan ibn hibban )

Comments

Popular posts from this blog

sebuah TEGURAN dari DIA

HAYYA TA3LUM ALLUGHATUL ARABIAH..

THE LEGEND OF HARTA QARUN