THE POWER OF ALLAH SWT


ni satu kisah lagi yang aku suka untuk coretkan dalam blog aku ni ..so dont just read but take it as iktibar..renung2kan selamat beramal!!

Dari ibn umar r.a dia berkata ,'aku pernah mendengar rasulullah saw bersabda ,"ada tiga orang di antara orang2 sebelum kalian yang berpegian ,hingga mereka mendapatkan tempat persinggahan di sebuah gua .mereka pun masuk kedalamnya . seketika batu-batu besar menggelundung dari atas gunung hingga menutup lubang gua itu . salah seorang di antara mereka ada yang berkata ,"sesungguhnya tidak ada yang bisa menyelamatkan kalian dari timbunan batu-batu ni kecuali kalian berdoa kepada allah dengan amal2 shalih kalian ."maka salah seorang di antara mereka berkata ,"ya allah ,aku mempunyai dua orang tua yang sudah tua renta .aku tak pernah minum susu sebelum mereka berdua minum .ini sudah menjadi kebiasaan .pada suatu hari aku harus mencari pohon dan aku harus berjalan jauh hingga aku pulang setelah petang hari .
maka keduanya sudah tertidor .aku pun memerah susu untuk minum keduanya ,yang ternyata mereka berdua telah terlelap .aku merasa enggan untuk minum susu tersebut sebelum mereka berdua minum .inilah kebiasaan aku .maka gelas susu itu tetap berada di tanganku ,ku tunggu hingga keduanya bangun ,hingga fajar menyinsing .lalu keduanya bangun dan meminum susu .ya allah ,jika apa yang aku lakukan itu kerana mencari keredhaanMU ,maka keluarkanlah kami dari dari batu-batu yang menutupi ini '.

maka batu-batu itu bergeser sedikit ,namun belum memungkinkan bagi mereka untuk keluar dari gua .

nabi saw. melanjukan ,"yang lain lagi berkata ,"ya allah ,aku mempunyai seorang saudara perempuan yang sangat aku cintai .aku bermaksud hendak memilikinya ,namun dia menolak ,hingga tiba tahun paceklik (aku pun tak tau maksud dia apa )saudaraku itu menemuiku lalu aku memberinya seratus dua puluh diar ,tapi dengan syarat ,dia harus bersedia merelakan dirinya kepadaku .dia pun setuju .tatkala aku merasa mampu memperdayainya ,maka dia berkata ,"Engkau tidak boleh berkumpul denganku kecuali menurut haknya ."aku pun merasa sungkan menjamahnya .maka kutinggalkan begitu saja ,apalagi dia orang yang paling aku cintai .ku biarkan saja wang emas yang telah kuberikan kepadanya .ya Allah ,jika aku melakukan hal intu kerana mencari keredhaan-MU ,maka keluarkan kami dari kesulitan ini ."

maka batu-batu itu pun bergeser sedikt ,namun belim memungkinkan bagi mereka untuk keluar dari gua .

nabi saw .melanjutkan ,"orang ketiga berkata ,"ya allah ,sesungguhnya aku mempunyai tiga buruh ,yang upahnya selalu kuberikan kepada mereka ,kecuali satu orang yang meninggalkan upahnya dan dia pun pergi entah ke mana .aku mengembangkan upahnya itu hingga menjadi berlimpah .setelah sekian lama dia mendatangiku ,seraya berkata kepadaku ,"wahai hamba allah ,serahkanlah upahku dulu !"

kukatakan padanya ,"semua yang engku lihat ini adalah berasal dari upahmu ,seperti unta ,sapi ,domba ,hamba sahaya ."

Dia berkata kepadanya ,"wahai hamba allah ,janganlah engkau mengolok-mengolokkan diriku!"

kukatakan ,"aku benar-benar tidak mengolok-mengolokkanmu ."

lalu dia pun mengambil semuanya dan tidak meninggalkan sedikitpun dari harta benda itu .ya allah ,jika aku melakukan hal itu kerana mencari keredhaan-MU ,maka keluarkanlah kami dari kesulitan ini ."

Batu-batu itu pun bergeser sehingga mereka bisa keluar dari dalam gua ,lalu melanjutkan perjalanan mereka ."9diriwayatkan bukhari dan muslim )

Comments

Popular posts from this blog

sebuah TEGURAN dari DIA

HAYYA TA3LUM ALLUGHATUL ARABIAH..

THE LEGEND OF HARTA QARUN