LOVE ADDICT


what are u thinking when somebody talk about love??....
mengikut kajian y' ak tak tak kaji tapi aku renung telah membuktikan bahawa manusia ramai yang kecundang kerana cinta...why?
before i talk about it ,lets i ask u first what are u understand about love?
ofcourse ramai yang jawab "cinta itu sebuah perasaan yang datang dari hati ,cinta itu satu perasaan yang sangat indah ..." itu kalau jawapan yang skema..tapi apa kata kita lihat what teenagers said "hmmm...cinta ??mestilah cinta yang wujud antara seorang lelaki dan seorang wanita iatu perasaan kasih yang membuak-buak hinggakan menjadikan pencinta itu tidak keruan bak kata orang yang mabuk cinta " mandi tak cukup air , tidur terlebih time , makan tak gemuk ..."itu kata diorang ,lets kita jalan lagi kita cuba tanya apa pendapat orang tua kampung pulak ,dia kata "huk..huk..ish malu aih nk bagitau..tapi takpalah dah cu tanya mestilah tok jawab ,cinta adalah perasaan sayang ak kat orang rumah aku la..."ok relakss..kita terus lagi menanya ,jalan punya jalan terpandang seorang pemuda yang kelihatan bersih ja muka dia ..bila soalan tu diajukan kepada dia apa dia jawab?? "bismillahirrahmanirrahim..al hub haqqullah" haa..todia jawapan dia ,orang yang tak paham garu kepala..sebbek ak belajar arab jugak .dia kata cinta adalah hak allah .ada paham??
ok kita prosit jap pemahaman jawapan tu kepada persoalan pertama ak ,iaitu sbab apa ramai manusia kecundang kerana cinta??first of all , ok jom kita amk prosa yang direka oleh jawapan remja tadi "mandi tak cukup air ,tidur terlebih time ,makan tak gemuk "sebab apa mandi tak cukup air ??sbb...bila kita suka kat seseorang tu ,pala otak asyik pikir psal dia ja..hinggakan tak sedar dia dah habiskan sekolah air . tu satu ,satu lagi bila nak keluar dating hmmm..ofcourse la nak wangi sungguh ,sabun badan sampai sminggu dua kali habiss sebotol ,bukan kata daki takdak kulit pun nek merah kes sabun banyak kali .then ,sebab apa tidur terlebih time??haaa...ni mudah jaa ..sbb sepanjang tidur tu dok mimpikan dia ja kalau boleh takmau mimpi tu tamat..sbb tulah tidor terlebih time .the third one , sbb apa makan tak gemu ?sbb..orang bila tengah mabuk cinta n ofcourse la penampilan sentiasa nk kelihatan menarik ..tapi ni untung sbb minyak tak rugi .orang jenis ni kebanyakan jimat minyak .
kalau ikut pendapat aku pulak ..cinta yang memang tak mendapat keberkatan dari allah memang takkan ada penghujung yang menarik .perasaan menyintai seseorang yakni cinta yang wujud antara lelaki dan perempuan tak lain tak bukan hanyalah membuatkan mereka lebih lalai dan membuatkan mereka jauh dari allah .sesungguhnya allah amt membenci orang yang menyintai yang lain selain dia ..cinta itu hanyalah didasarkan oleh bisikan syaitan ..perasaan kasih sayang itu memang lumrah lahir dari hati insan ,sbb fitrah manusia itu berkasih sayang ..so dengan itu syaitan menggunakan ia sbgai satu langkah untuk dia menyesatkan kita .nak berkasih sayang tak salah tapi biarlah kena pada tempatnya dan kena pada syaraknya .aku sendiri pernah merasainya..even aku tahu itu salah ..taktaulah berapa ramai lagi sahabat2 diluar belum sedar apa yang aku sedar ..tapi inilah yang aku rasa ,aku rasa sangat jauh dari allah..everything yang ak lakukan aku hanya pikirkan si dia ..hinggakan dalam solat aku pun ,astagfirullah ..tapi mungkin allah still sayangkan aku ,aku pernah satu ketika menanya diri aku adakah perasaan yang aku rasai itu harus ataupun tak??aku ni kira ok lagla sbb aku tak pernah keluar dating .aku mengangap cinta itu satu keharusan kerna aku pernah mendengar orang kata kalau kita suka seseorang tu tapi kita niat nk berkahwin dengan orang itu dibolehkan .ya memang benr tapi tak perlu simpan lama2 ,kalau boleh segerakn membina masjid .sesungguhnya allah itu akan melimpahkan rahmat pada hambanya yang mengikat sebuah hubungan dengan cara yang halal .tapi klau ada penghalangnya tak perlu dikilik pi mai pimai .cukuplah hanyalah mendoakan dia dalam solat ,doakan smoga allah mempermuhakan urusan doakan semoga orang itu adalah jodoh kita ,tapi awas jangn sesekali membelakangkan allah ..ingatlah allah itu maha kuasa dan maha mengetahui .DIA lebih tahu siapa yang layak untuk kita dan siapa yang tak layak .dan akhir sekali ak memutuskan untuk berserah segalanya pada yang kuasa .kalau dia diciptakan untuk aku insyaalah satu hari nanti kami akan dipersatukan kalau tak didunia di akhirat yang lebih kekal abadi .

ok lets us discuss balik tentang jawapan si pemuda bersih itu iaitu "al hub haqqullah " cinta yang agong memang hak allah ,not even cinta everything in this world adalah milik allah .so pandai2lah kita pikir sendiri kalau kita merampas hak itu darinya dan membuatkan ia adalah seperti hak kita tanpa redhaNYA .macamla kita ambik barang yang bukan hak kita ..apa natijahnya??cinta sejati adlah milik allah ..belajarlah mencintai allah dan rasulnya first ,insyaallah DIA akan memberi hati kita pada yang sepatutnya .cinta pada allah adlah satu simbol kita mensyukuri nikmat yang diberikanNYA pada kita .macam la kita pun ,kalau orng bagi something kat kita , kita ucap apa ? terima 'KASIH'..kita suh dia terima perasaan kasih kita means timbul dalam hati satu perasaan yang tak tau nk ditafsirkan sebagai apa ..itulah perasaan kasih kita pada dia .tapi kita tak sedar ...hanya orang yang ikhlas ja akan sedar .leps tu sure punya mesti kita rasa nak balas something jugak kt dia ,rasa serba salahkan kalau tak balas balik .same as about us with allah .bagaimana kita nak tunjukkan rasa cinta kita n terima kasih kita pada DIA ?jawapan dia adlah amar ma'ruf nahi munkar .macammana??first 'solat n doa'disamping tu ibadah yang lain2 ..tak susahpun ..insyaalah!!tak payah pun kita nk bagi balik serupa dengan apa yang dia beri kat kita .ramai orang tak cuba pikir kes ni sedalam-dlamnya .hanya orang yang rasa dia nak pikir setulus-tulusnya saja akan paham .

"lelaki yang baik hanya untuk wanita2 yang baik ,wanita2 yag baik hanya untuk lelaki yang baik "lelaki jang jahat hanya untuk wanita2 yang jahat ,wanita2 yang jahat hanya untuk lelaki yang jahat "

i think tahts all from me ..apa yang baik itu datanga dari Allah ,dan apa yang kurang baik itu datang dari saya sendiri

Comments

Popular posts from this blog

sebuah TEGURAN dari DIA

HAYYA TA3LUM ALLUGHATUL ARABIAH..

THE LEGEND OF HARTA QARUN