tarbiah pengubah hidupku

based on tajuk....tarbiah pengubah hidupku!!

apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan tarbiah? tarbiah adalah pendidikan kalau nak ditafsirkan dari segi bahasanya..mesti orang tertanya...kenapa caka pendidikan adalah pengubah hidup aku?macam dia sorang saja yang ada pendidikan.hehe...actually , this is big thing kalau nak ditafsirkan secara mendalam. yang aku maksudkan disini adalah tarbiah islam...jalan yang aku tempuhi sekarang sejak di tempat dimana aku aku menuntut ilmu iaitu tak lain tak bukan mestilah IIUM.sebelum aku masuk uia...hidup aku sangat huru-hara, aku tahu aku adalah seorang muslim,dan aku selalu kata aku dijalan yang benar...tapi kadang-kadang aku berubah menjadi seorang yang tidak ada prinsip langsung, hinggakan aku tersungkur terlalu jauh...jauh dari batasan prinsip yang sebenar sebagai seorang pelajar agama. menyesal tu, mestilah menyesal ...tapi itulah jalan yang aku pilih untuk hiburan..biasalah darah muda..bukan aku tak sedar, aku sedar...sebab itu aku nak menyesal sangat-sangat pun tak boleh sebab itu adalah kehendak aku...so aku anggap itu adalah pengajaran kepada aku.semoga Allah mengampuni dosa-dosa aku yang lepas.then...pertama kali aku mula menapak di uia dengan niat menuntut ilmu...memang pada awalnya kesedihan itu ada, tapi kesedihan itu tak berlarutan kerana Allah itu maha adil dan maha bijaksana...why aku sedih? sebab aku rasa tak dak kawan , dah tu xleh masuk kuliyyah...dah tu tak pandai pula.bertambah sedih lagi aku bila aku duduk dikeliling orang yang pandai..rasa rendah sangat2...masa tu aku belum lagi kenal erti tarbiah..hidup aku macam orang biasa, tak ada yang istimewanya. lepas tu Allah tukarkan kesedihan aku kepada sedikit keceriaan apabila dia kurniakan aku sahabat-sahabat yang ceria...imran, k.shah. linda, k.nor...itu saja yang aku rasa dekat dengan aku.. ketidakcerdikan aku memang tak leh ditukarkan dah...sebab itu memang sifat semulajadi yang ada pada aku..aku terima aja kerana aku tahu ada hikamah disebaliknya...walaupun dihati kecil aku kadang2 memberontak juga...aku harap lepas ni aku harap aku boleh redha seredhanya kerana itu adalah salah satu cabang iman.pas tu, Allah tunjukkan aku sebuah jalan yang membuatkan aku rasa sangat indah dan bahagia dijalan ini,walaupun kadang-kadang aku rasa aku lemah sangat untuk teruskan perjalanan ini..aku rasa aku tak mampu untuk memikul tanggungjawab yang aku perlu lakukan jika aku betul-betul hendak menjadi mukmin yang sejati.mahu tak mahu,sukar tak sukar..inilah jalan yang allah telah tetapkan untuk aku..di jalan inilah..aku kenal erti ukhwah islamiyah..aku dapat lagi bayak kawan disini..diri aku juga sedikit berubah walaupun tak berubah banyak..atleast berubah kan?
ya allah bantulah aku agar aku terus kuat dijalan dakwah yang telah kau letakkan diriku bersama pejuang-pejuang yang lain.hanya redhamu yang aku tuntut dan aku harap..

Comments

Popular posts from this blog

sebuah TEGURAN dari DIA

HAYYA TA3LUM ALLUGHATUL ARABIAH..

THE LEGEND OF HARTA QARUN